Halaman

Ahad, 24 Mei 2015

"Peel" Manusia Ni Pelik

   Pernah tak kau jumpa, orang tu dah mempunyai segala-galanya yang cukup lengkap dalam hidup dia. Hidup senang, duit ada dan makan pun yang mewah. Apa yang dia nak semua dia boleh dapat. Tapi yang satu peliknya bila dah ada kelengkapan diri yang terlebih cukup pun still lagi nak guna and mintak barang orang. Itu memang betul-betul Chiq Neyna faham! Orang yang susah pulak tak ada pulak nak menyusahkan siap cukup kelengkapan barang untuk kegunaan sendiri lagi. Sudahlah dia tuh susah, disusahkan lagi dengan mengguna barang-barang dia. Aduhai manusia!

   Then, pernah tak kau jumpa orang yang dia dah ada couple yang baik lagi cun/hensem tapi still lagi sibuk mencari yang lain. Konon tak cukup bahagia dengan apa yang ada. Itu bukan tak bahagia tapi tak reti bersyukur! Memang pelik. Orang yang sayang dia tapi tak dihargai tapi dikejar pula yang tak nak pada dia. Dah depan mata tuh just appreciate it and tak perlu kot cari yang lain. Mana tahu, orang depan kita tuh kebahagiaan kita tapi bila kita dah tak peduli dengan dia confirm lahh bahagia tuh akan menghilang. Lepas tuh baru kau nak meroyan bila orang yang ditunggu tak dapat yang menunggu kau pun kau tak dapat jugak.

   Pernah juga tak kau jumpa orang yang asyik mengeluh je tiap hari? Bagi dia, semua benda tak kena then ada je yang tak kena di hati dia. Masalah betoi lahaiii. Sometimes tuh lebih banyak mengeluh daripada usaha dia untuk setelkan benda-benda tuh. Baru buat sikit tapi dia punya complain, mak aiiii.. Dah macam panel juri lagi. Sometimes tuh belum lagi cuba buat dah start mengeluh. Macam mana benda tuh hasilnya akan berkualiti kalau buat pun tak ikhlas. Sedangkan orang lain boleh je buat benda tu without merungut or what ever. Kesimpulannya, manusia macam tuh pemalas!

   Pernah kau jumpa orang yang selalu merungut Allah tak pernah beri apa yang dia nak? Ini masalah besar sebab tak tahu bersyukur. Allah dah bagi nyawa tuh pun lebih daripada apa yang kau nak tahu. Kau boleh bernafas hari ni, dapat makan, dapat bercakap, dapat berjalan, dapat ketawa, dapat meluangkan masa dengan insan tersayang tuh semua Allah beri pada kau tapi kau yang tak nampak. Udara yang kau hirup pun Allah bagi free. Still lagikah Allah tak beri apa yang kau nak? Let's think for awhile...

   Manusia ni actually very-very weird. Dah ada depan mata tapi tak nampak. Benda yang tak nampak tuh nak dinampak-nampakkan (pelik pula ayat aku ni). Apa kata mulakan hidup dengan senyuman dan bismillah then ucapkan Alhamdulillah kerana masih diberi peluang untuk meneruskan langkah. Tak semua manusia dapat bersyukur tapi semua manusia dapat bersabar. Chiq Neyna cuma terfikir kata-kata guru Chiq Neyna, "manusia sukar untuk merasa syukur saat ditimpa kesusahan." Memang ada betulnya. Contohnya, kita kehilangan sebelah selipar masa kita tinggal di masjid then kita akan marah dan mengamuk bagai macam monster tapi kita terlupa untuk bersyukur pada Tuhan kita kerana masih diberikan sepasang kaki untuk berjalan. Deep kan? Bayangkan kalau kita kehilangan kaki pasti kita sukar untuk berjalan lagi.

   Because of that, starting for today jadilah insan yang selalu bersyukur dengan pemberian daripada Allah. Belajar untuk bersyukur meskipun dalam kesusahan kerana masih ada lagi nikmat Allah yang kita perolehi. Saat hati merasa lelah dengan ujian, bersyukurlah kerana masih ada Allah yang menyayangimu kerana itu dia memberimu ujian. Itu tanda kasihnya dia padamu. Syukurlah... Mensyukuri apa yang kita ada jauh lebih baik daripada memberontak apa yang tidak kita miliki.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan

Catat Ulasan