Halaman

Isnin, 26 Mei 2014

Kenapa Aku Dikecewakan ?




 Assalamualaikum .Pernahkah uols berasa dikecewakan berkali-kali ??Bahkan terasa sudah putus asa apabila hati dan perasaan dipermainkan .Bersabarlah wahai teman .Sakit rasanya apabila menyedari kehadiran diri cumalah sekadar debu yang ditiup angin lalu menghilang .Langsung tak bermakna !

   Kenapa kita dikecewakan dan terus dikecewakan oleh orang yang sangat kita cintai ?Kenapa si dia berubah ?Percayalah, rancangan Allah itu ada hikmahnya .Dialah perancang yang terbaik saat kita terjatuh lalu Dia menghadiahi kita teman yang lebih indah .Cuma ,hanya waktu yang akan menentukan .

   Kadang-kadang terasa hati disiat-siat kerana kita percaya bahawa si dia benar-benar mencintai kita ,rupa-rupanya hanya sekadar lakonan .Lakonan yang hebat buat kita terpedaya .Kemudiannya, air mata mengalir lalu membicarakan semua rasa yang tak mampu diungkapkan dengan kata-kata.

   Kadang-kadang kita tertanya, kenapa aku sering dikecewakan ?Kenapa harus aku ?Apakah tidak ada insan yang sudi mencintaiku dengan ikhlas ??Aku dah terlalu lemah kerana selalu dipermainkan .Hati ini hancur !Aku sudah berputus asa !Sekali lagi ,bersabarlah !Mungkin pada ketika ini kita acap kali dikecewakan tapi bila tiba masanya kebahagiaan itu akan kita perolehi.
                                         

   Tapi kenapa aku terus menerus di uji sebegini ??Itulah persoalan yang sering bermain di minda .Allah itu Maha Penyayang .Dalam rasa kecewa dan sakit, Allah mengajar kita untuk terus tabah dan kuat untuk menempuhi dugaan hidup .Saat kita menangis kerana dilukakan, Allah sedang mengatur pertemuan kita dengan pemilik hati kita yang sebenar .Believe me...

   Hidup ini umpama roda .Saat kita berada di bawah ,kelak pasti kita akan di atas dan sebaliknya. Allah itu Maha Adil dan Dia lah yang akan menghakimi hambaNya yang berbuat zalim kepada orang lain .Setiap perbuatan takkan terlepas dari pembalasan .Mungkin hari ini kita dikecewakan, tapi suatu saat nanti si dia akan merasai seperti mana kita rasakan .Doa orang yang teraniaya itu makbul.

   Bersabarlah wahai hati... Kelak, pasti kita akan bertemu dengan insan yang sebenar...yang akan menghargai kehadiran kita dan mencintai kita dengan ikhlas .Berdoalah pada Allah agar dipermudahkan jalan bagi menemui cinta yang diredhai Allah dan disatukan dalam hubungan yang halal .Amin...

  Berdoalah kepada Dia agar dikuatkan hati dalam mengharungi segala ujian yang akan mendatang .Jika si dia itu memang jodoh kita seperti yang tercatat di loh mahfuz, sejauh mana dia berlari dan berjumpa dengan insan yang sempurna dari kita, percayalah...dia pasti akan kembali pada kita dan akan mencintai kita seikhlasnya .Tawakkal lah pada Ilahi agar kita terus bergantung hanya pada Dia dan menghapuskan rasa kecewa kita itu .Segala yang terjadi ada hikmah disebaliknya yang kita tidak tahu .