Halaman

Khamis, 14 Mei 2015

Bila Perempuan Membisu

   Kadang kala perempuan lebih memilih untuk mendiamkan diri apabila dia dah terluka dengan keadaan dan kecewa. Cukuplah air mata yang menjadi bukti segalanya. Kerana terlalu penat dengan harapan, perempuan lebih memilih untuk mendiamkan diri kerana dia tahu tidak ada gunanya dia berharap.

   Perempuan memang manusia yang sensetif dan semua tahu hakikat tuh. Perempuan juga kadangkala dikatakan complex untuk difahami. Tapi, ingatlah. Perempuan itu jiwanya lembut dan mudah terasa. Sometimes, dia bersabar dan terus bersabar kerana tidak mahu masalah itu jadik besar. Tapi, bila dah sampai satu tahap dia takkan mampu lagi untuk bertahan dan seterusnya dia memilih untuk mendiamkan diri lalu menjauhi.

   Kadang kita menjauhi seseorang bukan kerana benci tapi kerana kecewa. Contohnya like me lahh, Chiq Neyna tak suka meluahkan apa yang Chiq Neyna tak puas hati. Lebih memilih untuk berdiam diri dan cuba untuk terima meskipun pahit. For me, diam itu lebih baik daripada isu itu makin besar. Biarlah salah di mata orang asalkan Chiq Neyna tak menyakiti hati mereka. Chiq Neyna mahu melatih diri untuk bersabar dan menahan marah.

   Tapi, sometimes kita akan rasa terlalu penat bila hati yang kita jaga tuh tak peduli pun dengan apa yang kita lakukan. Sampai satu tahap, kita akan pilih untuk menyendiri. Masa tuh baru kita sedar yang sebenarnya waktu kita memerlukan seseorang untuk support kita waktu kita dalam kesulitan tapi tak ada pun yang datang dan kita akui hanya Allah tempat untuk kita bergantung. Hanya Allah yang memahami kita...

   Kadang-kadang jugak kita pilih untuk menyendiri kerana kita nak ketenangan hati dan latih hati kita untuk kembali kuat. Waktu tuh kita akan mulai sedar satu persatu yang sebenarnya kita tak patut bergantung pada manusia. Cukup Allah bersama kita. Bila kita memilih untuk menjauhkan diri daripada mereka yang telah melukakan kita kerana kita tak mahu mereka tahu yang kita terluka dengan perbuatan mereka. Kita mahu kelihatan tabah saat bersama mereka walaupun hati kita remuk.

   Perempuan dan lelaki ada cara mereka tersendiri untuk xpress rasa sakit dan kecewa itu. Ada sesetengah lebih suka meluahkan secara terus dan ada yang lebih suka mendiamkan diri.