Halaman

Ahad, 15 Februari 2015

Terima Pasangan Kita Seadanya

   Setiap manusia pasti ada kekurangan dan kelebihan. Terimalah kekurangan dan kelebihan pasangan kita itu seadanya. Jadikan kelebihan pasangan kita tuh sebagai pelengkap kekurangan kita dan jadikan kelebihan kita sebagai pelengkap kepada kekurangannya pula. Hidup berpasangan ini adalah untuk saling melengkapi bukan saling memburukkan kekurangan pasangan kita.



   Hadirnya seseorang tuh dalam hidup kita adalah untuk melengkapi kekurangan kita. Jadi, terimalah dia seadanya. Tiada manusia yang sempurna di dunia ini apatah lagi kita yang tak lepas daripada melakukan salah dan silap. Kalau ada yang kurang dalam diri pasangan kita dan tidak menyenangkan kita, tegurlah dia dengan cara yang baik. Bukan dengan cara menghina.

   Setiap kekurangan yang ada pasti boleh diperbaiki perlahan-lahan. Tapi ingat, jangan minta pasangan kita berubah mengikut kehendak kita. Itu bukan menerima seadanya tetapi memaksa dia untuk mengikut citarasa kita. Cintakah itu? Kalau cinta itu takkan pernah memaksa untuk berubah tetapi berubah menjadi lebih baik tanpa dipaksa. Tepuk dada, tanyalah hati itu benarkan kita mencintai dia jika kita memaksa dia untuk menjadi itu dan ini mengikut kemahuan kita?