Halaman

Ahad, 24 Mei 2015

Manusia Itu Suka Mencari Kesalahan Manusia Lain

   Kadang-kadang Chiq Neyna memang takkan faham kenapa mesti ada yang suka sangat cari kesalahan kita sedangkan kita tak ganggu hidup dorang pun. So annoying right? But chill... Dah nama pun manusia so banyak lahh perangainya yang kadang-kadang buat kita rasa menyampah.

   But, sometimes tuh rasa sakit hati sangat bila ada yang cuba-cuba jadi hakim untuk mengadili kita. Oh, please! Kau cuma kenal dia dari luaran. Kau cuma tahu namanya. Kau cuma baru kenal dia. Tapi! Kau tak tahu kisah hidup dia. Kau tak tahu jalan hidup dia. Kau tak tahu masalah dia. Kau tak tahu siapa di sebenarnya. Then kau suka-suka hati nak cari kesalahan dia sedangkan kau sendiri pun salah.

   Memberi nasihat itu tak salah malah wajib kita menasihati antara satu sama lain meskipun iman kita sendiri ibarat lalang di tiup angin. Kejap ke kiri, kejap ke kanan. Memberi nasihat sangat berbeza dengan orang yang cuba cari kesalahan orang lain. Tuh bermaksud orang tu sebenarnya memang ada yang tak puas hati dengan kita! Even kita buat betul pun dia tetap nampak salah. Gilakan?

   Please stop cari kesalahan orang. Kaji diri sendiri tuh di mana kekurangannya. Asyik nampak orang je salah and you think semua benda kau buat tuh betul lahh? Jangan sampai kau diibarat kuman seberang laut nampak tapi gajah depan mata tak nampak. Itu masalah okey! Stop judging people! Again... Stop it!

  Tolong jangan simpan perasaan iri hati kat orang lain. Busuk hati kau tuh lama-lama. Sebab orang macam ni memang takkan senang tengok orang lain lebih baik daripada dia. Sebab tuh dia berusaha untuk jatuhkan kita. But, never mind, biarkan dia dengan hatinya yang tak tenteram. Tuh bermaksud dia caring dengan kita bila dia selalu sangat 'stalk' pasal kita. OMG! Terharunyerrr! So, biarkan dia bersama labu-labunya dan teruskan hidup kita selagi hidup ini diberkati Ilahi...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan

Catat Ulasan