Halaman

Jumaat, 6 Februari 2015

Cara Mengawal Marah

   "Jika marahkan seseorang jangan biarkan rasa marah itu melebihi perasaan sayang"




   Macam mana cara kita nak kawal marah supaya perasaan amarah itu tak berpanjangan? Salah satu caranya cuba uols amek space untuk tenangkan hati yang tengah bergelodak macam tsunami tuh. Bukan apa, actually untuk elak kita mengeluarkan kata-kata kesat yang boleh menyebabkan orang lain rasa sakit hati dan sesebuah perhubungan tuh hancur. Ambil lahh sikit space supaya hati kita dapat back to normal.

   Cara yang kedua, cuba jangan hiraukan perasaan marah uols tuh. That's mean, uols dengarlah lagu favourite uols or watching movie or apa jela yang boleh buatkan uols lupa pasal perasaan marah uols yang bersarang kat dalam hati tuh. Kalau uols tetap melayan perasaan marah tuh, alamatnya ada yang akan berperang besar even masalah tuh cuma kecik.

   Then, uols boleh jugak lupakan perasaan marah uols dengan watching something yang boleh make you laugh. Macam funny video ke kan. Kat youtube banyak je funny video tuh. Uols boleh lahh download then simpan dalam handphone uols. Mana tahu masa uols tengah marah uols dapatlah hilangkan sikit perasaan marah tuh dengan watching that video kan? (tapi kalau dah tengok video yang sama banyak kali pun bosan jugakkan! Hahaha)

   And the last step yang uols boleh buat adalah dengan tak menghiraukan sekejap orang yang buat uols marah tuh. Tinggalkan handphone uols tuh dan pergilah spend time with family uols or kengkawan uols kan. Memanglah bila kita time marah kita nak si dia pujuk kita balik. But, ignore kan dia kejap supaya uols boleh cool balik then uols contact lahh dengan dia balik.

   Bukan senang nak kawal marah nih. So that, uols mesti bertindak untuk cool kan diri uols terlebih dahulu supaya uols dapat berfikir secara matang. Waktu kita marah nih, apa pun boleh jadik. So, try to avoid jadik pergaduhan yang besar dan berlarutan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan

Catat Ulasan