Halaman

Selasa, 29 Julai 2014

Kali Pertama Syawal Tanpa Ibu

   Lembaran syawal kali ini terasa bezanya .Memang tidak sama seperti raya Aidilfitri yang pernah berlalu seperti tahun-tahun yang lalu .Terasa hambar dan kekosongon pabila ibu tercinta telah pun meninggalkan aku di saat aku masih lagi memerlukan perhatian dan kasih sayang daripada ibu yang pernah mengandungkan diri ini .

   Saat takbir raya berkumandang ,segala memori bersama ibu tercinta tergambar jelas di ruang minda .Ibu ,terlalu cepat pemergianmu...Hanya air mata dan doa yang selalu mengiringi kenangan itu tatkala aku merinduinya .Berat hati ini untuk mengharungi segalanya.

   Pada pagi syawal ,aku telah membawa langkah ini menziarahi kubur ibu tercinta .Memang sukar untuk dijangka syawal kali ini pusaranya menjadi tempat kunjungan aku .Huluran doa menjadi santapan pagi yang mulia lalu perlahan-lahan air mata ini menuruni pipi .

   Hanya Allah yang mengetahui bagaimana perasaan aku pada waktu itu .Tiada lagi tangan untuk menyambut salamku dan tiada lagi tempat untuk ciuman ini singgah di pipinya .Hanya tinggal namanya di dalam hati yang sekeping ini .

   Hiba ini makin bertambah apabila pada malam sebelum raya itu aku termimpikan ibuku .Di dalam mimpi itu ,aku telah meminta maaf kerana aku tahu dia bakal meninggalkan kami untuk selamanya .Ya rabbi ,mimpi itu benar-benar membuatkan hati ini tersentap .Apakah dosa-dosaku telah terampun ?Ampuni diri ini ya Allah...

   Sesungguhnya rindu ini tidak pernah berkurang malah makin bertambah dari hari ke hari .Ingin sekali aku bertemu dengan arwah ibu tapi yang pergi takkan pernah kembali lagi...Ya ,itu yang harus aku terima walau sesukar mana pun .

   Ya rabbi ,tempatkan ibuku di syurgamu .Jauhkanlah dia dari azab seksaan api nerakamu .Ampuni dosa-dosa lampaunya kerana ibuku juga hamba yang tidak pernah terlepas dari membuat kesalahan .Tapi dia telah melakukan yang terbaik dalam hidupnya ,ya Allah .Dia seorang isteri dan ibu yang terhebat yang pernah aku jumpa .Kasihani ibuku seperti mana dia telah mengasihiniku sewaktu aku masih kecil .Limpahkan rahmatMu untuk ibuku...Amin...Amin..Amin ya rabbal alamin...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan

Catat Ulasan