Halaman

Sabtu, 14 Mei 2016

Novel Langit Syurga

   Syukur ke hadrat Ilahi dengan izin-Nya Chiq Neyna berjaya menyiapkan sebuah novel yang berjudul Langit Syurga hasil cetusan idea sendiri. For your information, novel ini merupakan hasil daripada projek akhir yang perlu disiapkan oleh Chiq Neyna dan merupakan novel Chiq Neyna yang pertama.


Tajuk asal novel ini sebenarnya 'Cinta dari Syurga'. Tapi, Chiq Neyna telah ubah tajuk asalnya pada saat akhir setelah ditegur lecturer Chiq Neyna. She said,
"Kenapa letak cinta dari syurga? Terlalu direct perkataan cinta itu & nampak membosankan. So better awak tukar perkataan cinta tu dengan sesuatu yang lain. Simbolikkan perkataan cinta tu."

So that, tajuk novel ini tiada kaitan dengan filem yang dilakonkan oleh Keith Foo atau sama waktu dengannya. Kisah dalam novel ini bukan sekadar rekaan semata-mata tapi juga diceduk daripada pengalaman Chiq Neyna sendiri. Jom baca sikit tentang novel Langit Syurga.

"Meski terlihat tabah, namun aku rapuh di sebalik kepura-puraan"

Pencarian kebahagiaan dan kesempurnaan oleh seorang lelaki yang bernama Attar Iskandar akhirnya menemukan seorang gadis bernama Nur Afsha. Niat yang pada mulanya inginkan menduga perasaan Afsha namun memakan dirinya sendiri apabila hatinya diketuk perasaan rindu yang tiba-tiba saat berada kejauhan daripada Afsha. Perpisahan di antara dua insan ini kerana mengejar impian dan kehidupan di masa hadapan menyukarkan lagi mereka untuk bertemu. Afsha yang mengalami konflik dalaman kerana masalah hubungan kekeluargaan menyebabkan dia mempunyai hati yang terlalu rapuh meski terlihat tabah. Masalah yang dihadapi oleh Afsha membuatkan Attar tidak sanggup lagi untuk tinggal berjauhan dan kemudiannya Attar nekad untuk menikahi Afsha. Perkahwinan mereka juga mendapat sedikit tentangan daripada keluarga Afsha kerana kedua-kedua belah pihak mempunyai persefahaman politik yang berbeza.

"Tersenyum secara tiba-tiba.
Menangis secara tiba-tiba kemudian mencium tangannya sendiri.
Bukankah itu sesuatu sikap yang agak pelik?
Apakah yang dirasai di hatinya?" - Attar Iskandar

If uols berminat untuk membuat order kepada Chiq Neyna, uols boleh emel neyna93@gmail.com. Harga sebuah noveladalah RM25 tidak termasuk postage. Novel ini adalah terhad dan tidak dijual di mana-mana kedai buku. Thanks for reading.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan

Catat Ulasan