Halaman

Selasa, 9 Jun 2015

Bila Hati Sering Disakiti

   Aku cuma teringat soalan yang roommate aku tanya 2 hari lepas. Borak punya borak sampai jam3 pagi.

"Akak ada 1 soalan. Apa yang Nina akan buat kalau exbf Nina nak get back dengan Nina dan he said dia menyesal pernah curang dengan Nina. Dia janji yang dia akan jaga Nina lebih daripada segala-galanya. Then, pada masa yang sama Nina dah ada couple but hubugan korang to complicated. Bf Nina selalu buat Nina nangis. Lepas tuh ego dan dah macam tak peduli dengan Nina."

Terpinga-pinga jugak aku nak menjawab soalan macam tuh. But, I still have an answer.

"Nina takkan terima lagi orang yang pernah curang dengan Nina. Sebab susah untuk Nina maafkan orang yang pernah curang dengan Nina. Then yang pasal bf tuh Nina akan tengok dulu macam mana. Kalau dah tak boleh nak go on, Nina akan buat keputusan yang terbaik. Break jelah. Yang pasti Nina takkan terima kedua-dua lagi. Buat apa asyik makan hati je."

"Actually akak dah terlalu penat asyik mengalah. Dia tuh ego. Sekarang susah nak dengar dia minta maaf kalau dia bersalah. And bla...bla...bla..."

Aku faham perasaan macam tuh. Kalau hati selalu je rasa sakit dan kecewa no wonder satu hari nanti kita akan berubah hati. Konon katanya sayang tapi mana buktinya? Kalau sayang buktikan dengan perbuatan bukan sekadar hanya kata-kata yang kosong. Tak ada makna okey!

   Kalau benar sayang, hargailah. Ambil berat tentang si dia. Bukan buat tak tahu dan pentingkan ego yang setinggi langit. Bila si dia dalam keadaan susah, bantulah! Bukan mengarang cerita sedih sebab simpati pada dia. Konon memahamilah tuh. Kalau boleh bantu selesaikan masalah dia, just do it. Tak perlu tanya, "awak perlukan bantuan saya ke?"

   Then, bila si dia tak sihat. Care for her! Bukan buat tak tahu je. That's why scandal always win than boyfriend. Bf pura-pura caring but scandal will do anything for her. Bezakan? Perempuan tak minta wang berjuta tapi cuma perhatian je dan penghargaan daripada kaum-kaum adam sekalian. Remember, perempuan akan berubah hati kalau dia sering dikecewakan. Jika dia pilih untuk ignore korang that's mean dia dah cukup terluka dan pilih untuk mendiamkan diri.

   Sometimes perempuan akan banyak mendiamkan diri bila dia terasa hati dengan si dia. Kalau boleh dia tak nak panjangkan isu tuh walaupun masa tuh hati dia rabak gila! Selagi dia ada pilihan untuk mendiamkan diri, dia akan diam. Sometime dia rasa macam nak nangis bila fikir kenapa bf dia sanggup buat dia macam tuh. But, she still silent...

   Bila dah sampai satu tahap dia sendiri akan berhenti berharap. Dia sedar, dia selalu berharap orang yang dia sayang caring dengan dia tapi si bf tak seperti yang dia harapkan. Then, ada orang lain yang lebih caring daripada si bf. Sampai satu masa dia dah tak peduli kalau si bf dah tak caring pasal dia kerana dia dah penat dan dia sedar cinta tuh bukan sekadar kata-kata tapi dibuktikan dengan perbuatan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan

Catat Ulasan