Halaman

Khamis, 21 November 2013

I miss You,Mom


 Deraian demi deraian air mata menuruni pipi ini .Aku menangis sendiri tatkala tiada sesiapa di hadapanku agar aku tidak dilihat sebagai seorang yang lemah dan tidak mampu untuk menerima kenyataan .Hati siapa tidak sayu apabila kehilangan orang yang sangat dicintai dan pernah menyusukan diri ini serta menjaga aku tanpa ada rasa jemu .Hampir genap 2 minggu ibuku meninggalkan aku yang masih terkapai-kapai inginkan kasih sayang serta perhatian darinya .Aku benar-benar rindukan arwah dan teringin untuk memakan masakannya yang mampu membuatkan aku menjilat jari setiap kali aku merasainya .

   Tidakku sangka ibu meninggalkan aku secepat ini .Terlalu banyak perkara aku ingin lakukan bersama-samanya .Sangat banyak...Alangkah indahnya jika masa itu mampu diputarkan .Akan aku menghargai setiap detik yang berlalu .Akan aku buat dia selalu tertawa dengan ceritaku dan menjadi pendengar setia saat dia menceritakan kisah dia padaku .Terbayang saat aku bersama ibuku ,saat dia menunggu kepulangan aku dari sekolah dan menemani aku makan .Ibuku selalu marah padaku kerana aku sering mengusiknya .Itulah hobi yang sering aku lakukan apabila aku bersamanya .Ya ,aku gemar mengusik ibuku .

   Aku juga selalu memandang wajahnya tika dia tidur disebelah aku .Aku tatap wajah tua ibuku yang tidak pernah berhenti memberikan kasih sayangnya pada aku .Tapi...Semua itu aku tidak lagi mampu lakukannya .Aku hanya mampu menatap potretnya yang kaku dan tidak memberikan apa-apa respons kepada diriku .Aku masih dapat rasai kehadiran ibuku di sisi aku .Walaupun dia telah meninggalkan dunia ini untuk selamanya ,aku dapat merasakan semangat ibuku ada dalam sekeping jiwa yang lara ini .

   Ikhlaskan..Relakanlah..Semua yang hidup pastikan mati .Lagu ini benar-benar meruntunkan jiwa aku .Aku selalu menginginkan agar ibuku dapat menjemputku di airport semasa kepulanganku dari Sabah dan menyambutku dengan senyuman ,ternyata itu semua hanya angan-angan yang tidak akan menjadi realiti lagi .I1 Sept 2013 ,itulah hari terakhir dia menghantar aku ke airport dan tangisan perpisahan yang terakhir yang aku lihat gugur dari kelopak matanya .Mak ,Ina terlalu rindukan mak !!!!

   Aku tidak mampu lagi untuk menahan air mata ini dari terus gugur apabila terkenangkan ibuku .Walaupun mereka melihat aku senyum dan tertawa ,itu hanyalah luaran diriku sahaja .Di dalam hati ini ,aku menanggung sedih dan rindu yang menggunung kepada seorang wanita yang sangat aku sanjungi .Nampak seperti aku sudah tidak lagi berduka cita ,tapi hanya Allah yang mengetahui sebagaimana perasaan ini .Aku mencintai dia .Ya..Aku terlalu mencintai ibuku .Ibuku yang berusia 55 tahun telah meninggalkan seorang suami yang setia mencintainya ,seorang ibu yang telah tua ,3 orang anak beserta seorang cucu yang tidak mengenal apa itu kesedihan dan perpisahan .

   Wahai ibuku yang dikasihi ,tenanglah ibu di sana .Walaupun dikau telah meninggalkan diri ini pada usia yang muda dan masih lagi memerlukan bimbingan darimu ,anakmu ini cuba untuk terus kuat dan bertahan walau tanpa dirimu ibu di sisi ini .Ingin sekali anakmu ini bermanja denganmu seperti dahulu kala tetapi ia tidak mungkin akan terjadi kerana dirimu telah pun kembali menghadap Ilahi .Anakmu akan teruskan perjuangan ini sehingga selesai dan akan membuatkan keluarga kita bahagia .Anakmu ini yakin walaupun ibu tiada di dunia yang fana ini tapi semangat serta kasih sayangmu masih berada bersama kami .Ibu..Maafkan diri ini yang tidak berkesempatan untuk memberikanmu kemewahan hidup atas kejayaan yang bakal dicapai kelak .Berbahagialah ibuku di sana bersama keluarga kita yang juga telah lama pergi meningglkan dunia ini .

   Ya Allah ,ya tuhanku .Aku merayu padaMu agar engkau menjauhi ibuku dari azab api nerakaMu yang menyeksakan .Tempatkan lahh ibu yangku cintai di syurgaMu yang indah .Berikanlahh ibuku kebahagiaan serta kesenangannya di alam sana .Kau kasihanilah ibuku sebagaimana dia mengasihaniku sewaktu aku masih kecil .Limpahkan rahmatMu pada ibuku .Ya Rab ,berikan ibuku kebahagiaan yang sepatutnya menjadi haknya .Aku mohon...Kabulkanlah..Amin ya rabbalalamin..

p/s :luahan seorang anak yang terlalu rindukan ibunya yang telah pergi meninggalkannya dan tak akan pernah kembali lagi .Terima kasih kerana sudi membaca .Al-fatihah untuk ibuku yang telah pergi menghadap pencipta sekalian alam .

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan

Catat Ulasan